مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اختلال نقص توجه همراه بیشفعالی (ADHD) را یک بیماری پزشکی با پیامدهای جدی کوتاهمدت و بلندمدت در زندگی فرد دانست و بر لزوم تشخیص زودهنگام و اجرای یک برنامه درمانی جامع شامل پنج گام اساسی (درمان دارویی، CBT، و مداخلات محیطی) برای بهبود عملکرد تحصیلی، شغلی و روابط بین فردی مبتلایان تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر فایق یوسفی، مدیر گروه روانشناسی بالینی، با اشاره به اینکه اختلال نقص توجه همراه بیش فعالی (ADHD) یک بیماری پزشکی است که منجر به نقص توجه و فعالیت حرکتی شدید غیر هدفمند میشود، بر وجود روشهای تشخیصی و درمانی جامع برای مدیریت این اختلال تأکید کرد.
دکتر یوسفی با تشریح اینکه این اختلال پیامدهای قابل توجهی در مشکلات کوتاه مدت و دراز مدت زندگی فرد، مانند مشکلات بین فردی، تحصیلی، پیشرفت شغلی و خطراتی نظیر تصادف و سوء مصرف دارو دارد، بر لزوم تشخیص و درمان به موقع تأکید کرد.
وی با اشاره به تشخیص این اختلال، بیان کرد: نوع ترکیبی که فرد باید ۱۲ نشانه از ۱۸ نشانه مربوط به کمبود توجه و بیش فعالی را به مدت ۶ ماه به طور مداوم داشته باشد، نوع کمبود توجه مجزا که فرد باید ۶ نشانه از ۹ نشانه مربوط به کمبود توجه را به مدت ۶ ماه به طور مداوم داشته باشد.
مدیر گروه روانشناسی بالینی ادامه داد: نوع بیش فعالی مجزا نیز فرد باید ۶ نشانه از ۹ نشانه مربوط به بیش فعالی را به مدت ۶ ماه به طور مداوم داشته باشد.
دکتر یوسفی در بخش مهمی از سخنان خود، پنج گام ضروری را به عنوان برنامه درمانی این اختلال معرفی کرد و گفت: درمان دارویی، درمان شناختی رفتاری (CBT)، مداخله در خانواده، مداخله در مدرسه و مداخله برای همتایان از برنامه درمانی این اختلال است.
وی اضافه کرد: این مسئله باید از طریق معلم ورزش مدیریت شود، زیرا این کودکان اغلب بازی سایر بچهها را خراب میکنند و از این رو ممکن است به بازی راه داده نشوند.
دکتر یوسفی افزود: اجرای این درمانهای پنجگانه، که شامل اقدامات درمانی، آموزشی و محیطی است، نقش حیاتی در کاهش مشکلات تحصیلی، اجتماعی و بهبود عملکرد بین فردی، هیجانی و خانوادگی افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی خواهد داشت.
افراد آنلاین | 0 |
بازدید صفحه جاری | 1561 |
تاریخ بروز رسانی | 1404/07/16 |
بازدید امروز | 6893 |
بازدید دیروز | 13378 |
بازدید کل | 6691637 |